Oznámení

Nová Zelená linka 800 21 21 21

6.5.2024

Od pátku 3. 5. 2024 je v provozu nová Zelená linka 800 21 21 21. Slouží pro případy, kdy nám chcete oznámit havárii vody nebo jinou mimořádnou událost zejména v mimopracovní době. Věříme, že se bude lépe pamatovat.

Ochrana oznamovatelů podle zákona č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů, v platném znění

18.12.2023

Ochrana oznamovatelů je komplexně upravena zákonem č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů, v platném znění (dále jen „zákon o ochraně oznamovatelů“), v souladu se Směrnicí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1937 ze dne 23. října 2019 o ochraně osob, které oznamují porušení práva Unie, v platném znění, a zákonem č. 172/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o ochraně oznamovatelů, v platném znění.

Oznámením se rozumí ústní či písemné podání fyzické osoby – oznamovatele, který vykonával nebo vykonává pro společnost Vodovody a kanalizace Vyškov, a.s. práci nebo jinou obdobnou činnost nebo s ní byl nebo je v kontaktu v souvislosti s výkonem práce nebo jiné obdobné činnosti, a které obsahuje informace o možném protiprávním jednání, k němuž došlo nebo má dojít u společnosti Vodovody a kanalizace Vyškov, a.s., a které

• má znaky trestného činu,
• má znaky přestupku, za který zákon stanoví sazbu pokuty, jejíž horní hranice je alespoň 100 000 Kč,
• porušuje zákon o ochraně oznamovatelů, nebo
• porušuje jiný právní předpis nebo předpis Evropské unie ve oblastech vymezených v § 2 odst. 1 písm. d) zákona o ochraně oznamovatelů.

Oznámení obsahuje údaje o jménu, příjmení a datu narození oznamovatele, nebo jiné údaje, z nichž je možné dovodit totožnost oznamovatele.
Oznámení lze učinit prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému společnosti Vodovody a kanalizace Vyškov, a.s. k rukám příslušné osoby s tím, že těmito osobami byly v rámci společnosti Vodovody a kanalizace Vyškov, a.s. určeny paní Ing. Alena Hanulíková a paní Iveta Lefnerová, a to následujícími způsoby:

• písemně na e-mail: oznamovatel [at] vakvyskov.cz (oznamovatel[at]vakvyskov[dot]cz) (Ing.Alena Hanulíková) a/nebo oznamovatel1 [at] vakvyskov.cz (oznamovatel1[at]vakvyskov[dot]cz) (Iveta Lefnerová),
• písemně v zalepené obálce k rukám příslušné osoby na adresu Vodovody a kanalizace Vyškov, a.s., Brněnská 410/13, Vyškov-Město, 682 01 Vyškov, přičemž na obálce musí být uvedeno „NEOTEVÍRAT – WHISTLEBLOWING“,
• ústně na telefonní číslo: Ing. Alena Hanulíková 517 324 953, 724 910 851 a/nebo Iveta Lefnerová 517 324 939, a to v pracovních dnech od 8:00 do 14:00 hod.,
• ústně prostřednictvím oznamovatelem vyžádané osobní schůzky s příslušnou osobou, která se uskuteční v přiměřené lhůtě, nejdéle však do 14 dnů ode dne, kdy o ni oznamovatel požádal.

Oznámení lze rovněž učinit Ministerstvu spravedlnosti způsobem uveřejněným na jeho internetových stránkách: https://oznamovatel.justice.cz/chci-podat-oznameni/

Společnost Vodovody a kanalizace Vyškov, a.s. vylučuje přijímání oznámení od osoby, která pro společnost Vodovody a kanalizace Vyškov, a.s. nevykonává práci nebo jinou obdobnou činnost ve smyslu příslušných ustanovení zákona o ochraně oznamovatelů.
Fyzické osobě, která podá vědomě nepravdivé oznámení, ochrana před odvetnými opatřeními podle zákona o ochraně oznamovatelů nenáleží. Podáním vědomě nepravdivého oznámení se oznamovatel dopustí přestupku, za který lze uložit pokutu do výše 50 000 Kč.

Zákaznický portál

30.8.2022

Společnost Vodovody a kanalizace Vyškov, a.s. zajišťuje dodávku pitné vody a odvádění a čištění odpadní vody pro 25.132 odběrných míst. V zájmu zkvalitnění služeb pro naše odběratele společnost v posledních dvou letech intenzivně pracovala na zprovoznění nového zákaznického portálu. Poté, co dodavatelská firma splnila všechny námi stanovené podmínky, jsme zákaznický portál k 1. 8. 2022 zpřístupnili Vám, našim zákazníkům. Naleznete jej na adrese https://mojevoda.vakvyskov.cz/. Údaje potřebné pro registraci naleznete v uzavřené „Smlouvě o dodávce vody a odvádění odpadních vod“ nebo na Vaší poslední faktuře. Doporučujeme číst pokyny jak na úvodní, tak na registrační obrazovce.

Zákaznický portál by měl všem odběratelům umožnit náhled na jejich odběrná místa a vybrané údaje evidované v uzavřené smlouvě (adresní a kontaktní údaje, období fakturace, výše sjednané zálohy a variabilní symbol pro platbu, způsob zasílání dokladů, poskytované služby). Dále je k dispozici přehled záloh a faktur k odběrnému místu včetně detailních údajů (výše zálohy nebo faktury, uhrazená částka, dlužná částka, datum úhrady). Současně je možné daňové doklady ‑ faktury vystavené od září 2016 stahovat ve formátu PDF. Pokud bude odběratel dohledávat nějakou úhradu vztahující se k odběrnému místu, bude moci použít odkaz „Platby k odběrnému místu“. Pod volbou „Historie spotřeby“ nalezne odběratel údaje o datu odečtu vodoměru, výrobním čísle a stavu měřidla, spotřebě, délce odečtového období a způsobu zjištění odečtu. Všechny výše uvedené údaje za každé odběrné místo by měly být odběrateli k dispozici od roku 2010, příp. za kratší dobu, a to v návaznosti na délku trvání jeho smluvního vztahu. V případě, že bude odběratel potřebovat naší společnosti sdělit nějakou změnu (např. změna adresy, telefonu, výše zálohy, či jiného údaje souvisejícího s uzavřenou smlouvou) nebo vznést dotaz, je možnost zadat požadavek přímo v zákaznickém portálu. Odběratel při registraci na zákaznický portál současně odsouhlasí, že bude používat pro příjem daňových dokladů‑faktur v elektronické podobě e-mail, který uvedl u registrace.

Přejeme si, aby zákaznický portál byl přínosem pro naši vzájemnou komunikaci a umožnil Vám přístup k údajům, které jste dosud postrádali.

Ing. Zdeněk Procházka, LL.M., ekonomický náměstek

Přichází léto a s ním spojené teplé dny. Nastává správný čas napustit Váš rodinný bazén ….

6.5.2022

Ale než začnete napouštět, uvědomte si, že:
1. Stejný nápad dostali ostatní vlastníci bazénů a těch je ve Vašem okolí nemálo. Na menší až střední obci je zpravidla kapacita vodojemu od 50 až 300 m3. Průměrný zahradní bazén má objem cca 10 m3. Když se začne zároveň napouštět takových bazénů několik a ještě v době vrcholícího odběru z vodovodu, může dojít k zásadním problémům s dodávkou vody do jednotlivých nemovitostí jak po stránce množství, provozního tlaku, tak i kvality.
2. Při plném otevření ventilu na Vaši vnitřní vodovodní instalaci, za účelem napouštění bazénu, dojde k zrychlení pohybu vody ve Vaší vodovodní přípojce a následně i v potrubí vodovodu pro veřejnou potřebu. Důsledek? Kolísání tlaku, zrychlené proudění s následným uvolněním přirozeně přítomných usazenin v trubním systému veřejného vodovodu. Tyto pak následně přes vodovodní přípojky doputují nejenom do Vaší, ale i do okolních nemovitostí. Výsledkem je pak zkalená voda v domácnosti nebo v právě napouštěném bazénu…
Jak napustit bazén a nezpůsobit problémy?
1. Zvolte ten správný postup napouštění! Pokud napouštíte z vodovodu pro veřejnou potřebu, otevřete ventil pouze částečně (max. do poloviny polohy otevřeno), nedojde tak k nežádoucí změně hydraulických poměrů ve vodovodní síti a následnému zakalení.
2. Bazén lze napouštět nejen z Vaší vodovodní přípojky, ale také je možno využít k plnění cisternu. V případě využití externí cisterny, jsme připravení poskytnout odpovídající odběrné místo na pitnou vodu.

Kdy napustit bazén a nezpůsobit problémy?
1. Zvolte ten správný čas pro napouštění! Nejlepší den pro napouštění z vodovodu je ten, kdy není teplé počasí. Nejlépe ve všední dny mimo svátky, soboty a neděle.
2. Pokud možno, rozdělte napouštění na více dní a přes noc. Tímto opatřením je menší pravděpodobnost, že stejný nápad uskuteční více majitelů bazénů. Denní doba je nejvhodnější mimo odběrovou špičku, tedy mezi 22:00 – 05:00 hodinou ranní.
Pokud máte jakékoli pochybnosti a nevíte, zda lze napouštět, zeptejte se! Na Váš dotaz Vám rádi poskytnou odpověď pracovníci jednotlivých provozních středisek vodovodů, popř. našeho vodárenského dispečinku. Příslušné kontakty na naše pracovníky najdete na našich webových stránkách v sekci „Kontakty“ popř. na lince vodárenského dispečinku 800 137 239.

Krev a vodu nenahradíš! A to nás spojuje. – projekt pokračuje

12.5.2021

Hlavním posláním společnosti Vodovody a kanalizace Vyškov, a.s. je provozování vodovodů a kanalizací pro veřejnou potřebu. Společnost provozuje 661 km vodovodní sítě, kdy povrchovou vodu odebírá z přehradní nádrže Opatovice a podzemní vodu z dalších 14 pramenišť. Voda je následně upravována na pěti úpravnách vody, kde se vyrobí více než 3.650 tis. m3 pitné vody. Dále společnost provozuje 305 km kanalizační sítě, 12 čistíren odpadních vod a 43 kanalizačních čerpacích stanic. V minulém roce vyčistila odpadní vodu v objemu více než 6.085 tis. m3.

Voda je pro život člověka nejdůležitější a nelze ji ničím nahradit! Člověk vydrží bez vody maximálně čtyři dny. Mimo vody existuje pro život ještě jedna velice cenná a nenahraditelná tekutina – a tou je krev. Zaměstnanci společnosti jsou aktivními dárci krve – v letech 2003 až 2020 absolvovali 602 odběrů krve, při kterých darovali 271 litrů této nenahraditelné tekutiny. I z tohoto důvodu se společnost již několik let zajímá o prostředí a podmínky, které jsou pro dárce na Hematologicko-transfuzním oddělení Nemocnice Vyškov, p.o. (HTO) vytvořeny. Přitom nasloucháme i zkušenostem našich zaměstnanců – dárců krve.

V roce 2018 jsme zahájili vzájemnou spolupráci a vybavili odběrový sál dárců krve novou televizí. V roce 2019 společnost poskytla finanční dar 200.000 Kč, ze kterého byla pod heslem „Krev a vodu nenahradíš! A to nás spojuje.“ zahájena realizace projektu rekonstrukce čekárny pro dárce krve. Nevyhovující lavice byly nahrazeny novými pohovkami s navýšením počtu sedících o 50 %, byly pořízeny nové stolky, výdejní občerstvovací stůl pro dárce, otočné věšáky, tapetování dřevěného obložení stěn a osazení grafických tapet. V září 2020 jsme nemocnici pomohli s pořízením nového mobiliáře – konkrétně setu venkovní lavičky a odpadkového koše – do venkovních prostor areálu nemocnice. Pokračování realizace projektu na HTO bylo, i s ohledem na vývoj pandemie COVID-19 odloženo s tím, že se jako potřebnější v říjnu 2020 ukázalo poskytnutí finančních prostředků ve výši 173.000 Kč na nákup dýchacího přístroje AIRVO 2 Nasal High Flow včetně příslušenství a spotřebního materiálu, a to pro oddělení ARO vyškovské nemocnice. Pevně věříme, že tento dýchací přístroj pomohl v době kulminace pandemie zachránit nejeden lidský život.

V letošním roce společnost podpoří nemocnici darem ve výši 160.000 Kč na další fázi projektu na oddělení hematologie, a to dovybavením čekárny klimatizací a dalším chybějícím nábytkem. Děkujeme všem, kteří s námi na realizaci výše uvedených akcí spolupracovali a u příležitosti nadcházejícího Světového dne dárců krve, který připadá na 14. června, přejeme budoucím uživatelům rekonstruovaných prostor příjemné chvíle strávené v moderním, pohodlném a klimatizovaném prostředí i v teplých měsících, které doufám brzy přijdou.

Současně bychom byli velice rádi, aby občané našeho regionu, z velké části naši zákaznici, věděli o snaze naší společnosti i nadále pomáhat v rámci projektu společenské odpovědnosti v modernizaci zařízení, které můžeme kdokoliv z nás dříve či později potřebovat.

Zdeněk Procházka, ekonomický náměstek

Zákaznické centrum přesunuto na 9. května 335/21

27.7.2020

V souvislosti s připravovanou rekonstrukcí areálu na Brněnské je Zákaznické centrum od pondělí 27. 7. 2020 k dispozici na nové adrese 9. května 335/21. Telefonní čísla a emaily zůstávají v platnosti.

DPH od 1. 5. 2020, konec složenek a plateb v hotovosti

4.5.2020

Na základě odečtu vodoměru po 1. 5. 2020, budou vystavovány daňové doklady – faktury, za období např. od listopadu 2019 až do května 2020, a to na celou spotřebu se sazbou DPH 10 %. Na faktuře bude proveden pouze rozpočet spotřeby samostatně na období od listopadu 2019 do 31. 12. 2019 a samostatně na období od 1. 1. 2020 do dne odečtu v květnu 2020 (z důvodu změny ceny k 1. 1. 2020). K datu 30. 4. 2020 se žádný rozpočet spotřeb na daňovém dokladu – faktuře provádět nebude, protože nedochází ke změně ceny (pro plátce DPH je cena bez DPH před i po 1. 5. 2020 shodná; pro konečného spotřebitele – občana bude celá spotřeba fakturována v nové nižší sazbě 10 %).

V návaznosti na změnu sazby DPH z původních 15 % na 10 % u některých položek byly zveřejněny nové ceníky, a to „Ceník prací a služeb“ a „Ceník dovážených odpadních vod“.

Společnost Vodovody a kanalizace Vyškov, a.s., která je zařazena mezi subjekty tzv. „kritické infrastruktury“, musela od počátku nouzového stavu v ČR omezit jakýkoliv osobní styk se svými odběrateli na zákaznickém centru i jednotlivých provozních střediscích. Hlavním důvodem byla minimalizace případné nákazy zaměstnanců a ohrožení dodávek pitné vody a odvádění odpadních vod. Mimo jiné se tato situace dotkla odběratelů, kteří nemohli platit v hotovosti na pokladnách společnosti tak, jak byli zvyklí. Na základě současných zkušeností proto společnost připravuje pro odběratele novou možnost, a to placení v hotovosti prostřednictvím terminálů SAZKA, které i v této složité době byly k dispozici např. na čerpacích stanicích. V průběhu několika měsíců naleznou odběratelé na daňovém dokladu – faktuře logo společnosti SAZKA s příslušným QR kódem a poté již budou moci k hotovostním platbám využít tento způsob. Přepokládáme, že se zavedením možnosti platit na terminálech společnosti SAZKA, přestaneme používat složenky a zrušíme příjem plateb v hotovosti na našich pokladnách. Důvodem pro toto opatření bude i plánované stěhování zákaznického centra na dobu přibližně dvou následujících let do náhradních prostor.

Koronavirus a pitná voda

19.3.2020

Pitná voda nemůže být virem ohrožena, k jeho přenosu dochází kapénkovou cestou a přímým dotykem, mimo toto prostředí přežívá jen krátkou dobu. Lze konstatovat, že stav ohledně zdrojů v České republice, využívaných pro výrobu pitné vody, je výhodný vzhledem ke skutečnosti, že polovina zdrojů surové vody je podzemních a většina těch povrchových se nachází na horních tocích řek. Jak uvedl Státní zdravotní ústav ohledně případného výskytu viru v surové vodě ve svém stanovisku, není třeba se obávat: „I kdyby se do surové povrchové vody tento virus dostal, bude spolehlivě odstraněn a inaktivován stávající úpravou povrchové vody, která vždy obsahuje minimálně stupně koagulace, filtrace a dezinfekce. ” Respirační viry jsou totiž velmi citlivé k dezinfekci chlorem i UV zářením. Stejně tak vyústění kanalizace z nemocnic jsou monitorována. Situaci ohledně nakládání s odpadními vodami nelze však podceňovat a SOVAK ČR v tomto ohledu informoval Ministerstvo zdravotnictví. V kanceláři SOVAK ČR proběhlo již 2. 3. 2020 jednání k problematice nového koronaviru (SARS-CoV-2) za účelem připravit pro řádné členy spolku základní informaci o této problematice ve vztahu k výrobě pitné vody a čištění odpadních vod. Jedním z výstupů tohoto jednání bylo odeslání dopisu (dne 3. 3. 2020) adresovaného ministrovi zdravotnictví s žádostí o poskytnutí informace o všech zdravotnických zařízeních v ČR, která provozují infekční oddělení, kde by v případě potřeby mohli být hospitalizováni pacienti nakažení novým koronavirem (SARS-CoV-2). V dalším dopise byla zdůrazněna potřeba zajištění ochranných pomůcek pro nejexponovanější pracovníky ve vodárenství. Vodárenské společnosti začaly s ohledem na šířící se epidemii postupně zavádět nezbytná režimová opatření, ať již směrem dovnitř ke vztahu ke svým zaměstnancům, tak i navenek, kdy z preventivních důvodů byl například omezován osobní kontakt se zákazníky – uzavírání zákaznických center, či přerušení fyzických odečtů stavu vody v domácnostech. Preferovány jsou tak alternativní způsoby vyřizování požadavků telefonicky, emailem, nebo prostřednictvím online aplikací. Příklady dobré praxe svých řádných členů soustřeďuje SOVAK ČR na webových stránkách v rubrice COVID-19. Vodárenské společnosti jsou také připraveny okamžitě reagovat na situaci v případě zvýšené nemocnosti či karantény zaměstnanců. Pro potvrzené informace doporučujeme sledovat stránky Státního zdravotního ústavu, který monitoruje vzhledem k situaci kolem výskytu nového koronaviru dostupné zdroje informací, včetně postupů a metodik vydávaných Evropských střediskem pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC) a Světové zdravotnické organizace (WHO). Pro nejnovější informace a výsledky jednání SOVAK ČR s příslušnými ministerstvy sledujte i rubriku COVID-19. Ing. Oldřich Vlasák ředitel SOVAK ČR Více informací zde

Uzavření všech pracovišť společnosti pro veřejnost od 16. 3. 2020

13.3.2020

V souvislosti s vyhlášením nouzového stavu a s ohledem na zařazení naší společnosti mezi kritickou infrastrukturu jsou od 16. 3. 2020 uzavřena všechna pracoviště společnosti pro veřejnost.

Naši zaměstnanci Vám jsou k dispozici na emailech, telefonech – kontakty naleznete na našich webových stránkách https://www.vakvyskov.cz/kontakty.

Úhrady, prosím, provádějte výhradně bezhotovostně. Platby v hotovosti nepřijímáme!

Děkujeme za pochopení. Vodovody a kanalizace Vyškov, a.s.